0 0
vrijdag 08 januari 2021 | Werkschoenen

Warme laarzen voor de winter gezocht

De winters zijn lang zo koud niet als ‘vroeger’, maar koud kan het zeker nog zijn. Daarbij worden de winters ook natter en nat en kou versterken elkaar. We krijgen daarom regelmatig de vraag wat goede, warme laarzen voor de winter zijn. Op dat gebied is er, gelukkig, veel keuze. Maar wat kan je het beste kiezen? En wat doe je tegen koude voeten?

Warme werklaarzen in vele soorten en maten

Koude voeten, ze komen vaak voor. De één heeft er sneller en meer last van dan de ander. Dit heeft met doorbloeding te maken en bij koud en guur weer zal je lichaam eerst je vitale organen warm houden en daalt de temperatuur aan de oppervlakte, zoals je huid. Dat is waarom je oren, je neus en ook je voeten sneller koud worden. Goed schoeisel is aanbevolen om dit tegen te gaan. Vooropgesteld, welke laars het beste bevalt is een kwestie van smaak en pasvorm. Op het gebied van warme werklaarzen zijn er meerdere soorten. Het grootste onderscheid is aan te brengen tussen rubberen werklaarzen en lederen werklaarzen.


Rubberen werklaarzen voor koude omstandigheden

Van de rubberen variant zijn er gevoerde thermolaarzen, onder andere van Dunlop. Deze laarzen zijn van zichzelf al waterdicht en makkelijk te reinigen, maar ook bieden ze thermische isolatie tot wel -50 graden Celsius. Die isolatie zit in de voering verwerkt. Nadeel is wel dat rubberen laarzen minder ondersteuning en comfort bieden dan lederen werklaarzen. De rubberen, thermische laarzen worden voornamelijk gebruikt in koel- en vriescellen en zijn praktisch omdat ze ook snel te reinigen zijn.


Lederen werklaarzen voor koude omstandigheden

De lederen werklaarzen bieden meer comfort en ondersteuning. Deze laarzen zijn verkrijgbaar van merken zoals Grisport, Sixton, Bata, Gevavi en Jallatte. Binnen deze merken en modellen is er onderscheid tussen wolgevoerde laarzen of laarzen met een meer ademende voering, zoals textiel. Daarbij is er ook onderscheid tussen waterdichte laarzen, met een membraam, of niet-waterdichte laarzen. Vrijwel alle lederen laarzen zijn S3 genormeerd en dus ook vuil- en waterafstotend, maar bij langer gebruik in natte omstandigheden zal water doordringen. En dat is funest voor de voeten, vooral als het koud is. Wij adviseren daarom waterdichte werklaarzen, vooral als er veel buiten wordt gewerkt. Of je dan kiest voor wolgevoerde laarzen of niet, is meer een persoonlijke keuze. Overigens zijn deze laarzen niet per se wolgevoerd, het kan ook een voering zijn van imitatiebont of nepwol. Voordeel is dat dit warmte geeft, waarbij echt wol meer isoleert dan imitatiebont. Maar het moet ook prettig en comfortabel zitten en na langer gebruik zal een dergelijke binnenvoering meer platgetrapt raken. Lederen werklaarzen zonder wolvoering bieden ook warmte, maar hebben wat meer ademende eigenschappen.

Tips om koude voeten tegen te gaan

Al draag je de beste en meest warme werklaarzen, dan nog is dat geen garantie dat je geen koude voeten kan krijgen. In het algemeen zijn er wat zaken die je kan doen om koude voeten tegen te gaan. Zoals genoemd is dat goed schoeisel, maar er is meer.

Draag goede, warme sokken

Goede sokken geven comfort, ondersteuning maar, in koude omstandigheden, ook warmte. Op dat gebied zijn de wollen sokken en de thermosokken het beste. Kijk maar naar de schapen in de wei, die in koud weer comfortabel warm zijn vanwege hun dikke wollen vacht. Wol is een sterk isolerend materiaal en wollen sokken zijn daarom ideaal voor koude voeten of om warme voeten warm te houden. Thermosokken zijn samengesteld van materiaal dat goed isoleert, zoals wol, maar ook polyester. Daarbij zit er in thermosokken vaak een ademende werking om de voeten droog te houden.

Voorkom knellende sokken en schoenen

Koude voeten krijg je doordat de doorbloeding niet optimaal is. Schoenen of laarzen die teveel knellen sluiten de bloedstoevoer af, wat de koude voeten alleen maar kouder maakt. Zorg dus dat je een goede maat schoenen draagt die niet te straks om de voeten zitten. Dat geldt ook voor de sokken.

Blijf in beweging

Probeer in beweging te blijven. Stilzitten of stilstaan in de kou zal je al sneller kouder doen voelen. Als je uit een warm huis op de fiets stapt in de kou moet je lichaam ook even acclimatiseren. Maar eenmaal in beweging wordt je bloedsomloop ook meer op gang geholpen en krijg je het warmer. Daarom kan je ook flink zweten als je in vrieskou gaat sporten.

Eet en drink warm en regelmatig

Warm eten en drinken helpt om de verbranding op gang te houden. Door deze verbrandingsmotor in je lichaam krijg je ook warmte. Dat geldt ook voor het drinken van warme dranken, zoals thee of warme melk en lichte koffie. Vermijd alcohol, want dat brengt een reactie op gang waardoor je het alleen maar kouder krijgt. Door alcohol wordt bloed naar de oppervlakte gestuwd. Dit geeft een bedrieglijke warme gloed en kan mensen ook een blos geven, maar doordat het bloed zich zo aan de oppervlakte bevindt koelt het ook sneller af. En door de verdovende werking van alcohol heb je dit niet goed door.

Vaak en veel last van koude voeten?

Kom je niet van je koude voeten af, ondanks deze tips en adviezen? Raadpleeg dan eventueel een dokter. Koude voeten kunnen ook duiden op aandoeningen zoals bloedarmoede, diabetes of de ziekte van Raynaud. Bij twijfel niet te lang blijven lopen, maar de dokter raadplegen.

Heeft u vragen over onze winter werklaarzen? Stel ze ons gerust. In onze winkel kunnen de winter werklaarzen ook gepast en bekeken worden.